Sunday, November 28, 2010

Skum - Tomte - Fisk





Dahléneffekten drabbar just nu hela mellansverige.
Han har efter månader av sökande till slut köpt ny motor. HAn är även fri att fiska nästan när han vill. Vad händer då? Minusgrader och snålblåst i 3 hela veckor.
Vänerns ramper fryser igen eller samlar drivis som täpper till.

För att lindra Dahléneffekten så tänkte jag att han måste få komma ut och fiska oavsett vädret. För att ytterligare lindra Dahléneffekten tog jag även med en Dahlénare till. Lillebror.
Vi gav oss iväg till vargreviret där "Ulrik" håller till.
Vägen blev mindre och mindre.
När vi körde in på en bommad väg i början av stora skogen, långtbortitjottahejti så var det en sista pensionär som försökte stoppa oss med desperata rörelser med armarna. STOPP , STOPP uppfattade jag det som. Men jag kunde inte låta så triviala saker förhindra mitt uppdrag.
Jag laddade i nerförsbackarna för att kunna fräsa genom snön, ja det vita skummet som inneslöt hela fordonet. När till slut den röda bilen var totalt översnöad så fastnade vi i en snödriva.

Jag körde resolut ut bägge Dahlénarna i den vita blinda världen.
Enstaka spår av vargar, lo och björn sa att detta uppdraget var tufft.
Väl framme vid en öppen fläck i stora skogen tog vi fram isborren och letandet efter tomten kunde börja.

Lillebror hittade tomtarna först.
3-4 meters djup stod de på.
Jag hittade ett hål som hade mer än 12 tomtar.
Minsta bara yta av hud med vatten på innebar omedelbar förfrysning till -237 grader i den kraftiga snöstormen. Så när det var dags att sätta på nya larver var det förenat med amputeringsrisk man iordningställde nytt agn på kroken.

Jag kom då på den geniala iden att sätta på en liten bit seg skumtomte
Det fungerade, men kanske inte bättre. Betydligt bättre att stoppa dem i munnen tillsammans med maggoten. Ja det vet ni väl att en tävlingspimplare alltid gör när det är kallt ute!!

Dahlénarna och jag tillsammans hittade fler än 60 tomtar.
Passar även på att skicka ner lillebror till Thailand nästa vecka och + 30 grader samt att han även ska fiska varma vatten.
Dahléneffekten kan nu anses bruten och vi kan nu se fram mot mildare och isfria ramper i Vänern ändå till 2011 i alla fall.

No comments: