Monday, November 01, 2010

Guppigt värre på höstpremiären på Vänern



Någon gång ska ju höstpremiären göras.
Min stora båt har varit i sjön 2 gånger tidigare i år.
Låter värre än det är, då jag ofta åker med andra.
Samt även använder mina andra 3 båtar.

Enda dagen som passade för mig var lördagen, trots att det skulle festas på fredagkvällen. Jag fick i alla fall 4-5 timmars sömn så det var inget synd om mig.
Vindprognosen var inte så över sig bra, men vårt alternativ möjliggjorde motvindsåkande inomskärs. Vi (annonssäljaren å jag ) hade dessutom korta avstånd till fiskeplatserna.

Väl framme åkte grejerna i medans båten gungade rejält i sydvindarna.
Vi såg 2 båtar lååångt ut. Vi undrade varför de var så lååångt ut när vi hade hur mycket stim som helst på ekolodsbilden. Efter en timme ungefär så börjar vi dra oss ut mot de där två båtarna ( norska enligt vhf´en ).
Då ser vi måsdyken som pågår runt dessa 2 båtarna.

När vi kommer fram till det första så hugger det. En lax på 57 cm som återfår friheten omgående. Nu är vi ca 7 båtar inom samma område. Vi ser en annan båt håva en 3.5 kg´s lax ( enligt vhf´en ).
Vi 7 båtar kör ganska snabbt sönder området och måsarna drar inåt.
Vi hänger på. Inne vid ett av sjömärkena hugger denna öring som är på bilden.
Bedöms till 3+ men eftersom den är vild återfår även denna friheten skyndsamt.

Jag kan säga att vi bägge var lättsövda på lördagskvällen!

No comments: