Thursday, May 06, 2010

Smällfet lax och mager skeppare!




Dag 5:

Skjutsade frun till jobbet på morgonen.
Vid macken handlades föda till både motor och skepparn.
Denna gång startade motorn med ett belåtet spinnande på första försöket.
Bytte även telefonnummer med en av Team UPO-bröderna.
Siktade på de nya riktmärkena GG 1-10, för att lägga i grejerna söder om dem.

När spö nummer 10 skulle riggas drar ett ytspö igång som en rallybil på startplattan. När jag greppat spöt är fisken långt utanför uttern.
Under tiden den kör så plockar jag in de restrerande 2 spöna på den sidan.
Har till slut en helt tom uttersida att jobba med.
När jag till slut ska håva ser jag att närmaste djupriggsspöt drar igång och börja jucka. Det får stå kvar i spöhållaren tills håvningen är klar tänker jag.
Men den första fisken är en vild fenlax, så avkrokning och återutsättning ska ju skyndsamt genomföras först. En snabb bild och laxen åter.
Greppar spö nr 2 och möter lite mindre motstånd, men håvar till slut med första tacklet kvar i håven en öring på 67 cm.

Resten av dagen går åt till att fixa med tacklen, städa båten, m.m. då MATEN ligger kvar i bilen.
En mager,törstig men ganska nöjd skeppare åker iland lite tidigare än tänkt.

Dagen avslutas med besök på hushållningssällskapet då de har en föredragskväll om FISKETURISM.
Bl.a Henrik Larsson goteborgfishing.com/ FFA / Top 10 fishing m.m. beskriver vad de varit med om inom entreprenörskap inom sportfisketurism. Mycket intressant!

No comments: