Wednesday, June 22, 2005

En ovanlig tisdagskväll!


Efter några veckors intensivt arbete även på lördag-söndagar uppstår lätt ett fiskesug.

Fiskepolarna stod på kö för att bli med. J.H till och med ville ansluta efter en affärsresa, T.G ville trots att han kört 3 pass redan följa med. Nu blev det A.D. som fick "vinstlotten"!
Stack ifrån jobbet vid 4:a tiden. Hem och fixa grejorna, pussa frun, låna bilen med drag, hämta båtvagnen, montera rulle, hämta A.D., köra ut båtvagnen till T.G, tanka, m.m. innan vi äntligen kom fram till fisket.

Det första vi får se är nakenbadande, tyvärr av samma kön som oss. Honan ville inte.

Blåsigt och kallt för att vara i slutet av juni. Fleccetröjor och jackor, samma kläder som vid ismetet i mars!!!

Inte förrän vid 20:00 tiden händer det något, en gös på 3.4 kg klev på vid 7.2:akanten,
20:15 nästa gös vid stugudden 1.0 kg med riktigt granna blåaktiga bukfenor.
Bild kommer kanske!

Kl 20:30 i medvinden bugar sig mitt spö för 3:e gången. Typiska gösknyckar neråt indikerar en STOR gös. A.D. plockar snabbt undan övrig fiskeutrustning samt greppar årorna på min begäran. Han är numera riktigt duktig på att hjälpa mig landa gösar i denna sjö. Tror jag leder med 30-8 typ.
När båten stannar upp med hjälp av årtagen visar sig en grann gös i ytan.
Pga tävlingen "BigFive" vill jag inte att A.D. ska påverka utgången, utan jag vill landa den själv.
Direkt i första försöket kommer den i båten. Vågen fram, A.D. sträcker fram näven och gratulerar till nytt PB! Senare i land vägd till 7.3 kg.


Min CottonCordell (bara min) visar sig helt outstanding igen. Konstigt att alla andras (CC) som går parallellt inte fångar något!

Avslutar kvällen med att visa upp gösarna hemma hos T.G. De 2 andra tävlande i "BigFive" börjar nu lägga upp taktiken att stoppa min framfart. Ett förslag att bryta ett ben på mig förefaller mindre bra, pga att man kan fiska mer som sjukskriven än om man jobbar. Nästa förslag att börja lobba på frugan Jenny, lät i mina ögon mycket mer allvarligt för min del.

P.s
Passar på att tacka A.D. för hans exemplariska sällskap vid gössjön, köra bilen ibland, se till att vi kommer iväg, rensa båten vid hugg, fixa bildbevis, hjälpa till att landa storgösar och låta mig ta alla intressanta hugg.

2 comments:

Mogge said...

Grattis till en riktig gris-gös. Själv blir det bara små... visserligen många men det är ju inte de man vill ha. Vilken modell av CCn kör du?

MVH Mogge

Natur, fiske och en å annan aktuell händelse said...

Tackar! CottonCordell Redfin deep runner blå/silver/gul är den som gäller. RH kan fungera i vissa fall.
http://www.trumman.com/cordell/col/cd9_04-28.htm
färg 17