Tuesday, October 18, 2005

Fiske eller IKEAbesök?




Åter till vardagen!

Torsdagsturen väckte fiskelusten rejält hos A.D.( fixaren) å J.H. (annonssäljaren).
-Ska vi åka både fredag och lördag, undrade bägge?

Det blev på lördagen.

Dagens villkor: Jag har endast 2 spön hela tiden, fixaren å annonssäljaren startar med 4 var.

Annonssäljaren hämtade först fixaren, sedan mig (06:00)och sist GladhFritid.
Raka vägen ner till Tösse, vindprognosen sade att det skulle blåsa en hel del från bl.a väst.
Lite lä från land då.

Väl ute på sjön är det ganska lugnt, vi (jag) bestämde att vi börjar vid L.grund innan Mellerudsträffsdeltagarna
kommer. Vi hade fått en bra napport dessutom från T.N.
Vi får vara ensamma i ca 15 minuter innan ca 10 båtar dyker upp.
Lite måsdyk nära land gör att vi får se ett HAVSÖRNS par som hämtar frukosten ute vid ett litet skär.
Förmodligen en årsunge av mås eller trut som stod på menyn.
Vårt fiske är fortfarande efter ca 3 timmar resultatlöst, och de uteblivna napporterna, gör att vi styr norrut.

Nu somnar fixaren första gången!!

Vid M.grund ser vi fler aktiva måsar.
In mellan näten och knappt synliga frigolitkulor för att köra över det området som måsarna dyker i.
Väl framme nappar det ytterst på planner´n, Tomic 737, öring, fixaren är nu vaken men inte tillräckligt för att få den godkänd.
Saknas ca 2 cm. Åter till samma plats är det annonssäljarens tur, djupriggshugg, gädda ca 3 kg.
Slut på aktiviteten.

Napporter från L.grund igen, därför bestämmer vi oss för att åka tillbaka.
Kommer fram samtidigt som tävlingsdeltagarna åker i hamn.

Nu somnar fixaren för andra gången!

Hemfärd.
Väl hemma tycker mig kära hustru att jag inte förstår hennes attraktionskrafter. Ensamma hemma, bjuder hon på ljuv musik och god mat och dryck,
då SOMNAR jag innan kl 21:00. Förstår nu fixaren som passade på att vila på sjön!

Söndag:
IKEAbesök på schemat. Det vet väl alla män vad det innebär!
Därför förstörde jag generatorn på bilen i Göteborg, slapp därmed att irra runt bland en massa hysteriska människor.
Ersatte det med att hitta lånebil, köra runt i Göteborg mellan bildelsvaruhus och batteriladdare, logistiklösningar av persontransporter, intressanta chaufförbeteenden, m.m.
Hemfärden vill jag inte göra om! Ett fullladdat batteri räcker ca 10 mil om man släcker ner strömanvändandet till ett minimum.
Undrar vad Säfflebusschauffören trodde om den där SAABen som låg bakom honom med släckta ljus mellan Mellerud och Åmål!!!
Batterikraften räckte efter 2 byten ända till Nyängen, där vi blev hämtade kalla och trötta.

No comments: