Friday, August 26, 2005

Värme i blötan!


Petter ringde och frågade om jag ville "överta" hans pass i Forshagaforsen, han kom inte ifrån själv.
Efter en rejäl betänketid, moget övervägande, beslöt jag att ta hand om det. Skrek mer eller mindre direkt i telefon att - Jag tar det!!

Väderrapporten visade sig inte vara speciellt god mot människors trivsel, kanske därför vi, jag och J.H. blev ensamma. Men väderprognosen var god i tekniska termer, det visade sig att det regnade i stort sett hela kvällen. Nu var vi ju förberedda med bra klädsel.

J.H. fick välja sida om forsnacken först, han valde västra sidan och jag hamnade på östra.
Ca 2 timmars vevande utan att det hade hänt något mer än 3-4 vak.

-Ska vi fika frågade J.?
Vi tog en paus under taket i ca 1/2 timma. Vätan var nu in på bara ryggen på något ställe.

Ut igen med friska förhoppningar. Precis när vi lämnade stranden frågade jag J. vilken sida han ville ha.
- Vi byter sade han.
Jag slängde i ankaret vid exakt samma plats J.H. suttit på tidigare.
Min vana att först fiska av närmsta området visade sig vara bra denna gången.
I andra utlägget med mindre än 2 spölängder lina ute, ser jag en fiskkropp göra en vändning i trakten av flugan. Krokad! Min ringa vana vid laxflugfiske visade sig när jag försöka "backwinda" direkt, det är bättre att försöka hålla dem de första sekunderna med hjälp av att bromsa rullen med handen på utsidan. Dessa råd fick jag av J.H. som sitter 30 meter bort bara.

Fisken visar sig en gång i ett hopp, men är mest stönig. På sluten av drillningen fungerar "backwinding" utmärkt. Fick utmärkta råd om hur landningen ska ske, spöt i vänster hand, linan styrs med något av vänsterhandens fingrar. Drar försiktigt i tafsen sista decimeterna med höger för att handtaila till slut. Klarälvslaxhona, ca 5-6 kg, lätt färgad, klippt, mäter den mot spöt och i botten på båten. En puss och tillbaka i vattnet, håller den en stund för att den ska visa att den är i gott skick igen. Hej då!

J.H. har tagit några kort under drillningen och vid landningen, kommer senare.

Har en liten stöt till senare.

Detta är allt som händer under kvällen.
Rapporterade in den i Petter´s namn.
Ringde honom senare och berättade att han fått en grann lax i Forshaga!!

No comments: