Wednesday, July 13, 2005

Båten är nu badbåt.
















Så här ser båten ut när den är i bruk dagligdags.
Vissa tider på sommaren rensas den på fiskeutrustningen.

Frun ville åka ut med båten och och fika. Det var äckligt varmt i stan så jag hängde på direkt.
- Måste du ha alla prylar på?
- Jag vill att det bara är dynor, bord, badstege om vi ska åka ut. Säger hon.
Ord och inga visor.
Jag fick skyndsamt plocka bort det mesta, men gömde några UL-spö.

Vi kom ut vid 19:00 tiden, lite svalare var det allt, många andra hade samma tanke.
På vägen ut ser jag några abborrar som jagar i ytan efter småfisk.
Kan ju inte låta bli att stanna.
Då säger fru Gladh - Ska vi inte försöka fånga dem?

Snabbt a la Jo Labero plockas UL grejorna fram, på med småvobblers. I med ankaret.
Fru Gladh kastar på "sitt sätt" och vill inte höra på det örat när jag försöker erbjuda ett lättare sätt. Hon har svårt att få någon riktig krokning, så när jag får på fiskar släpper jag över spöt till henne. GE HIT är väl den mer riktiga versionen.
En gädda på ca 1 kg far runt och erbjuder henne en lustiger dans. Bromsen skriker och spötoppen juckar som en hanhund.

När jag vill hjälpa henne med landningen i båten, hörs det LÅT BLI. Kan själv.
Till slut ligger den i botten av båten, den blöder, krokad i gälarna. -Stackars fisk.
Säger att den kan bli kattmat eller släppas tillbaka i det skicket den är. Beslutet blev till glädje åt "Stoffe".
Senare krokar fru Gladh en ny gädda alldeles själv och samma dans upprepar sig. Men denna gång är det lätt att återsätta den något mindre gäddan.

Solen går ner vid 22:10 och hemma är vi vid 23:30 tiden.
Fru Gladh´s spontana kommentar är att vad fort tiden går när man är på sjön!!

No comments: