Monday, November 05, 2012

Fiska ensam eller i en flock?

Söndagen bara skulle det bli fiske.
Många rapporter om båtar som skulle ut.
Var ska man åka?
Jag behövde revanschera mig till Filmaren ( läs om den olycksaliga håvningen tidigare ).
Så jag valde en plats landnära med öring i focus. Vi var i stort sett ensamma under dagen. Såg några 4-4.5 meters båtar när vi kom in i skärgården.
Måsar jagade i ytan på många platser. Vi såg t.o.m. fiskar plaska rejält i ytan.
I ett sådant vak högg min öring. Strax under 5 kg.
Full med små slommar var den. Det ramlade ut flera stycken ur munnen på den när den krokades av.

Byte till småvobblers i ytan. I ett nytt vak lite senare tjongar det till på spöt närmast båten på min sida. En liten tormentor i färgen Vicks blå har lockat en fisk till att bita.
Filmaren får ta spöt och efter en del trasslande kommer fisken i båten.
Filmaren fiskar LAX! på öringvatten. 5.3 kg vägde den.

På hemresan vid 13:30 tiden ser vi ingen trailerbåt alls, på morgonen körde vi förbi och blev omkörda av trailers. Kändes som vårt val av plats och tid var helt okey.   

No comments: