Saturday, November 17, 2012

Bananer i båten är bättre än bananer på riggen!



Tuff väderprognos, men vi gav det en chans, det skulle ju avta.
Medelvind på 8-9 m/s.
Vi , annonsförsäljaren å jag hittade en bekant vid rampen som berättade om bra fiske igår. 
En hel del vågor så det var med viss försiktighet vi tog oss ut.

Vi ser att en del båtar håvar i området. När vi ska styra med vinden lossnar pulkan i en kraftig surf.
Vi får då anledning att använda håven! BRA håvning av annonsförsäljaren.

I ett måsdyk samlas  5-6 båtar. Första laxen hugger. Retur på den.
Båten vi möter får strax efter en fin fisk hör vi på vhf´en.
Strax efter berättar en guidebåt att de drillat ett bananskal på ett riggspö!  Vi såg den drillningen!
Bananerna kan finnas på ekolodsskärmen men de ska inte vara på kroken.
Vi riggar snabbt om till en banangul vobbler och då skramlar det till på riggen precis på samma djup som för guidebåten. Lax som vi behåller.

Nu välter andra pulkan så efter visst trasslande får jag chansen till att byta beten även på min sida.
Man blir ofta lite passiv i betesbytandet vid kraftig sjögång.
När jag ska sätta sista spöt så kommer linan innanför glasögon? Vette fasiken hur det gick till. Precis just då fattar en fisk tycke för min banangula vobbler ytterst på sidan. Kraftigt bananböj på spöt genererar en böj på kroken som ser ut som en microbanan. Kroken rätas!
En halvtimme senare sker samma sak. Krokrätning igen! Ruggig böj på det spöt oxå!

På slutet kanar vi lite med vinden då en öring hjälper oss ta beslutet att börja ta upp spöna. 
  
  

No comments: