Saturday, April 23, 2011

Lite av varje på hemmaplan som t.o.m. har hela Världens ögon på sig.







Man tror att det vardagliga inte är spännande eller har något intresse för andra än en liten smal krets av personer.
Den sjön som vi kallar för Hemmaplan innehåller ett helt ok fiske efter bl.a gös.
En sportfiske"kollega" från gränstrakterna av USA/Canada är jätteintresserad av mina fångster av gös då vi direkt kan jämföra hans och mitt fiske efter kusinerna walleye och gös.
I samma sjö simmar ålar som ingår i ett forskningsprojekt som framstår som helt unikt och extremt högt prioriterat inom EU. Projektets huvudmän har bl.a fått in data av världsklass inom ålforskningen. Gåtan om ålens vandring till lekplatsen/platserna har börjat klarna!!!
Min fru har en nästan lika nördigt intresse av kajak som jag av fiske, så för att jag ska kunna åka på fiske får jag underhålla hennes hobby med jämna mellanrum.
Idag påskafton hann jag få kajaken blöt en kort stund och frun nöjd en lång stund.
I horisonten på bilden av Vänern ( västeuropas största sjö ) står några extremt unika vindkraftsverk. Aldrig någonsin har det byggts sådana i en sjö förut!
Om man tittar på den största och mesta vindkraftsproduktionen mellan juli och december 2010 så toppades den Svenska listan av 2 verk från Vindpark Gässlingegrund.

Rådjuren kanske inte är så extrema men för mig så är den kontakten med naturen viktig.
Kortet togs från sovrumsfönstret mitt.
I morgon ska jag ut och fiska med en kille från norra Tyskland.
Han kan mina sjöar snart lika bra som jag.

Passar på att önska GLADH PÅSK !

No comments: