Monday, August 14, 2006

Sista semesterdagen!




Bilen lagad, fiske inplanerat, dag utsedd. Sällskap skulle ordnas.
Fixaren drog till Oslo, Proteskungen skulle vara social( i båt?).
Fattade inte riktigt.
Annonssäljaren mådde som man ska efter kräftor.
Kuddfiskaren sjukskriven med 4 stygn efter gäddan som försvarade sig.
-Ja, ja. Vad är väl en bal på slottet.

Väderprognos och bristen på sällskap minskade alternativen.
Testa ny potensiel storabborresjö? Inte gärna ensam.
Glafsfjorden? Kände inte för det.
Valet blev gösfiske med lillbåten. 2 spön.
Båten i vid 12:00, de 4 första gösarna inom 20 minuter. Bl.a dubbelhugg.
Den hårda vinden möjliggjorde bara vägval, med vinden eller rakt mot vinden.
2 mindre gösar när jag höll lä ett tag för att vila.
Blåste ut igen i en ny medsjöresa där jag får bromsa med årorna.
Knarren på bromsen börjar morra. Härlig böj i spöt.
Uj-uj-uj, något stort bråkar där nere i djupet. Vill inte syna ytan. Storgösknyckar?
Kan de vara en gös? Efter lite ommöbleringar i båten med den ibland fria handen,
är jag beredd.
Då kommer det upp STOR gös i ytan. Bra krokad. Landningen sker prickfritt.
Vågen pendlar pga mina skakningar, båtens och gösens rörelser mellan 8.8 - 9.1 kg.
Euforin sprutar ut i ett högt vrål, - YES!
Motivationen att fortsätta fisket uteblir, det kan inte bli bättre. Så jag åker hem.
SMS om nytt pb på gös skickas givetvis till övriga i BigFive. De vet ju vad det innebär!
Efter fotande och vägning, nytt pb på 8.9 kg. CottonCordell gjorde det igen.

No comments: