Saturday, December 10, 2011

Blåshål eller hål i blåsten!







Fiskeabstinensen är stor så här års.
Jag har svårt att komma ut mitt i veckan så väderprognoserna lusläses inför helgen.
Yr.no hade till och från prognoser på 3-4 m/s hos oss under lördagen. Prognosen 6 timmar senare då ska det blåsa 10 m/s. Hmhmhm....
Kollar igen lite senare, då är det nere på 3-4 m/s igen.
Sätter mig ner och gör ett väderscenario genom att lägga ihop prognoserna på platser liksom framför våra vatten. Tycker mig se en lucka med lite mindre vind i en 6 timmars period.
Fixarn är beredd att hänga på.
Vi får lite sovmorgon då vi bedömmer att det ska lägga sig framåt 10:00 tiden.
Vi sätter i grejerna ca 10:30 i lite för hårda förhållande. Hittar några intressanta platser med massa stim både vid botten och högt upp i vattenmassorna.
Måsdyk med riktiga klumpar precis framför båten flera gånger.
Vi snurrar runt typ 1 timma på denna plats.
Fixarn klarar sig med ett nödrop från att bli sjösjuk när det löser ut några gånger från utlösarna. Gäddan hängde dock med hela vägen. Den högg på min sida.
Ca 13:30 ser vi på Klackens fyr att vinden vänder under 4 m/s för första gången.
Luckan kom lite försent för oss denna dag kändes det som.
På hemvägen hugger det en godkänd fettfeneförsedd fisk i laxfamiljen på Fixarns sida.
Hemfärden sker i nästan blankt vatten.

No comments: