Sportfiskarna ordnade ett fiskevårdsseminarium om bland annat Klarälvens lax- och öringstammar.
Föreläsare var bland annat Mikael Hedenskog Länsstyrelsen Värmland , projektledare för
Vänerlaxens fria gång och Marco Blixt, fiskeansvarig Fortum.
Min sammanfattning blir att de framtida generationerna av Klarälvens lax- och öringstammar kommer att ha lastbilstransporter som sin livlina.
Hämtat från Vänerlaxens fria gång:
"
Jag jobbar vidare med att utröna smoltens vandringsframgång i älven, både vilda och odlade. Hittills har vi kunnat belägga att större delen av smolten som påbörjar sin nedströmsvandring från Sysslebäck förbi de åtta kraftverken ner till Forshaga inte överlever. Vi har undersökt ett ”värsta falls”-scenario där fisken måste passera turbinerna vid varje kraftverk och inte har möjligheten att smita förbi i ett eventuellt spillvatten, detta eftersom vattenflödet oftast är relativt lågt under vandringsperioden och spill sällan förekommer.
"
Fortums planer:
Bygga om fiskfällan i Forshaga, så man kan fånga mer fisk.
Nuvarande fiskodlingar har alldeles för låg teknikgrad, så en projektering av ny odling i Värmland/Klarälven , kostnad ca 80 miljoner.
Invänta Miljö- och jordbruksutskottets offentliga utfrågning 4 oktober i år om vattenkraftens påverkan på biologiska mångfalden.
Om den utfrågningen kan resultera i tydligare styrning av EU´s vattendirektiven.
Fortum vill inte göra något utan att fler intressenter blir inblandade.
Återkommer med mer material senare.
No comments:
Post a Comment