Sunday, February 27, 2011

Abborrar, många, få, goda, snabba, stora?, osv....





Helgen har gått i "Abborrens" tecken.
Lördagen då var det dags för Viktoriapokalen.
Första gången jag var med så blev jag god 2:a. Det årets vinnare lånade mitt borr så vi behövde fiska ihop. Det gynnade oss bägge.
Årets upplaga skulle gå på klassiska trollingvatten, Hammarö sydspets.
Jag visste att det skulle bli svårt så någonstans mentalt skapade jag mina egna bortförklaringar, genom att absolut fiska ända ute vid "grisbergen".
Givetvis nollade jag där. Otursamt kanske jag drog med mig en olycksbroder i fallet.
Proteskungen följde med mig på den långa vandringen, flera kilometer gick vi nog.

En timme kvar av tävlingstiden så ser vi ett 11:e vindkraftverk i form av "Fixarn" som vevar som bara den med armarna när han hivade abborrar på löpande band från 22 meters djup. En liten klunga av andra tävlingsdeltagare samlades snabbare än en måsflock runt honom. ( Måste bara tillägga att Niklas var bredvid Fixarn från början )Stort GRATTIS Niklas till vinsten!
Jag blev inte sist i alla fall. Fick med mig massor av de andras abborr hem i alla fall. Efter några timmars rensning blev det kvar 4-5 kg benfria abborrfileer.

Söndagen då for jag å "Filmaren" iväg till ett ställe där det bor 2 kg+ abborrar.
I kontrast med lördagen så kunde vi ta bilen med oss ända ut till fiskeplatsen. Risvasen där vi ville fiska låg ca 5 meter från där vi parkerade bilen!!!!
De ägarna av bl.a Volvo 740 och en Toyota Tercel
som surrade runt oss del av dagen höll hålen rena från fast is.
Kanske storabborren höll sig borta av samma anledning.
Jag hade i alla fall ett riktigt bra hugg. Fick t.o.m. pausa och släppa ut lina genom fingrarna under drillningen. Fisken avgick med seger runt iskanten genom att den lyckades pilla av trekroken från haken!!

En konstig sak som hände var att en kvinna kom körande på isen och frågade om vägen!
Hon lyckades dessutom att köra fast på plan mark!

No comments: