I Nya Zealand har man oceaner på bägge sidor om landet. I väst Tasmanska Havet och i öster Stilla Havet.
Mellan ebb och flod kan det skilja 2-4 meter. Att ligga förtöjd vid en brygga fungerar inte speciellt bra.
Vågorna och tidvattensströmmar sätter sina spår i valet av båtar.
I haven fiskar man mycket gärna efter snapper och en art de kallar kingfish.
Ofta är bästa tiderna kopplade till tidvattenströmmarna, så snabba förflyttningar mellan de korta fiskepass på de olika ställen gör även det avtryck i hur båtarna ser ut.
Aluminiumbåtar är mycket vanliga i Nya Zealand och de står till 90% på en trailer.
Lätta till sin storlek och oömma när man flyttar dem mellan saltvattens klippor, sandstränder, leråsar eller var man använder dem.
Ofta finns det en hytt eller påbyggnad fram till för att styra bort vattenstänk, vågor eller regn.
Akterdelen är öppen och ger bra stabilt utrymme när man väl aktivt fiskar.
Kluriga lösningar för att stuva undan samtidigt som det ska vara lättatt skölja bort saltvatten. De båtar jag var ombord i var garanterat flytande även om de var vattenfyllda, med en durk som låg ovanför vattenytan.
Det kryllar av naturramper men även riktigt avancerade båtupptagningscenter.
Bomförseeda med toa, sköljfärskvatten, rensningsstationer m.m. Man kunde via mynt eller kort köpa is eller betesfiskar, t.o.m.
Detta gör att man kopplar på trailern på 4w4 bilen och drar iväg några timmar när de rätta förhållandena infinner sig.
Dessa hyttförseeda lätt-trailade aluminiumbåtarna tycker jag ser perfekta ut för att använda vid vår sk. storsjötrolling. V-sjöarna och även vandringslaxarna når man med dessa.
Priset att plocka hem dem till Sverige känner jag inte till men de ryms i alla fall i en sk. conteiner.
No comments:
Post a Comment