Monday, April 28, 2008

Passapåfiske



Ibland dyker en dag upp där plötsligt bara väder, vind, jobb och andra saker faller på plats.
Hulda var på väg hem från motorbyte på västkusten, 2 splitt nya Penta 280 hkr sitter nu i aktern.
Jag skulle eventuellt vara delaktig i hemkörningen, så ledighet frigjordes.
På kvällen innan ser det ut som om jag inte behöver köra båten, snabbt omplanerat till fiske.
Drog iväg i lagom tid. I med alla grejerna vid 10-tiden. Ser Hulda komma söderifrån.
Då ringer C.M och frågar om jag kan tänka mig att köra i kväll istället,
-Jo, det går bra!
Räknar snabbt ut att fisket måste avslutas 13:00 för att jag ska hinna.
Alarmet ställs på 13:00.
Klockan 12:35 tjuter yttersta planerbordsspöt på högfrekvent alarmerande sätt.
Långrusning medans spöt bockar rejält. Inser att denna firre är rejäl, så de två spöna innanför plockas in,
samt att uttern matas snabbt in i båten. Efter ca 15 minuter börjar fisken närma sig båten.
Den har inte visat sig ännu. Riggarna och spöna måste upp. Nu slår alarmet igång. Märker det knappt.
Efter ca 5 varv i storbåge med båten lyckas jag till slut att håva en 7+ vildlax.
Ner med den i vattnet för återutsättning, när den försöker simma ur händerna till slut så försvinner den neråt.
3 spön kvar, snabbt upp med dem, därefter hemåt.
Huldakörning på kvällen. Kunde köra en motor endast framåt, då växeln krånglade lite.
Massa svängar i höger varv blev det.

No comments: