Tuesday, November 14, 2006

Sista sekunderna vände det!




En halvdagstur i hemmavattnen. Dimma, nordanvind gjorde att vi inte kände ett jota på hela dagen. Vi satt och misströstade. Önskade om hur man skulle vilja ha ett hugg om man fick beställa exakt som man ville ha det. Jo tänk om man fick drilla en fisk från land eller kasta direkt på ett vak på vägen ut/in.
Tiden rann ut för oss. Frågar J.H. om han vill plocka upp alla grejor eller styra. Det är ju kallt om tassarna så han säger -jag kör.
In med ena spöt efter det andra, upp med riggarna, upp med drivankare, kör varannat spö på uttrarna. Greppar spö nr 9 och vänder ryggen mot J.H. När jag är fullt upptagen med att plocka av löjtacklet JDF säger J.H. -Fisk! Det sista spöt står i långsam båge.
-Ja du! Du ville ju drilla fritt, nu har du chansen! Jag kör in uttrarna i rasande takt och stänger av motorn. Varsågod att drilla fisken.
J.H. pumpar in en grann fisk första 30 meterna, säger att det är gäddvarning i.o.m. att den inte syns. Jag säger att det kan vara svårt att avläsa rörelserna nu när han inte har båten att ta hänsyn till.
Mycket riktigt är det en öring som kommer mot båten. Jag försöker filma med digitalkameran , men var inte förberedd så det blir inget tror jag.
Öring 7.77 kg 90 cm, JDF löjskalle, darriga knän på J.H. samt en dag att komma ihåg.
Konstigt vad liten skillnad det är mellan succe och fiasko!

No comments: