Sunday, October 25, 2009

Värmlands Vertikalträff




Har hållt på ca 2 år med vertikaljiggning efter gös.
Naturligt att fortsätta med ytterligare ett sätt att fiska gös på, då den arten har varit min favvofisk i flera år nu.
Bandy-Jocke, Joakim Larsson lurade ju in mig på ismetet efter gös. Han fick tidigt nys på detta med vertikaljiggningen. Mycket kreativt aktivt sökande har gjort att han idag är riktigt duktig på detta med VJ. Ismeteplatserna som levererar verkar ju även vara bra platser för VJ, så när jag gör mina försök är det praktiskt att börja runt is-spotsen.

Stefan Jonzen och Per Stenberg arrangerade i helgen 17-18/10 en vertikaljiggningsträff i Värmland.
Ca 20 båtar med sammanlagt 36 personer samlades tidigt på lördagmorgonen vid Västra Örtens sjösättningsramp i Mölnbacka.


Den valda sjön Västra Örten visade sig från en tuffare sida med nordan, minusgrader på morgonen, riktigt blåsigt mitt på dagen.
Men trots detta fångades sammanlagt ca 60 gösar under lördagen.
Största gös strax under 4 kg. Dan Forsberg, Linus Johansson och Jonas Forsberg var inblandade i de största.

Vårt eget fiske, jag och Proteskungen resulterade i 7 st gösar och 3 gäddor.
Helt ok då vi fick prioritera vindlä vid val av fiskeplatser under stor del av dagen.
Vi fick dessutom gös på alla de 4 olika platserna vi valde ut.
Roligt att det verkade som om i stort sett alla båtar fångade någon gös.

Vertikaljiggning är en metod som verkligen fungerar. Dessutom nästan i alla väder.
Värmlänningarna har kommit en bra bit på vägen inom vertikaljiggningen. Några ligger i framkant i Sverige.
Flera av dem har delat med sig av sina kunskaper till andra. Någon har haft koll på platser, andra på utrustningen, en tredje på taktiken så sammantaget blir kompetensen hög.
Om vi fortsätter ha liknande utbyte som träffar och föreläsningar och delar med oss till andra fiskare kommer vertikaljiggningen vara stor i Värmland i framtiden.
Hoppas på en återkommande träff även på annan tid på året.

No comments: