Tuesday, April 15, 2008

Övning, kunskap, beteende och träning är viktigt!







Alla mina timmar spenderade på sjön genom åren har gett mig erfarenheter och kunnande om vad som kan hända och tyvärr ibland faktiskt händer.
Så när sjöräddningsstationen Karlstad/Hammarö startade upp kom en förfrågan till mig från Christer Magnusson som var den som drog i gång stationen, ifall jag kunde tänka mig att vara delaktig i sjöräddningen.
Betänketiden var inte så lång. Alltid intressant att lära sig nya saker.
Under mina 5 första år så fick jag köra stridsbåt 90, åka svävare, hålla föredrag, gå ABC kurser, bekanta mig med massa ny teknik, lära känna flera intressanta personer med mycket kunskaper av skiftande karaktär. Seglare, dykare, ambulanspersonal, brandmän, (Perra Olsson tränare i FBK, Skellefteå), historiker, fiskare och många fler. Har lärt mig mycket om mig själv.
Att navigera i novembermörker när elströmmen lägger av, kräver sin uppgift.
Att hantera folk i chock är en annan upplevelse som fastnat på näthinnan.
Turligt nog har jag inte själv sett de värsta exemplen på olyckor som sjöräddningen är inblandad i.
Även om jag tror att jag skulle hantera det, så slipper jag gärna.
Senaste åren har jag instruerat i praktisk sjöräddning/livräddning genom Christers företag.
Förra året var det några fiskeguider som var deltagare. I år genomförde vi ännu en kurs just nu i helgen 12-13/4.
Deltagare på kursen var ombord på sjöräddningsbåten Hammarö, när larmet gick. De blev ilandsatta och båtens besättning medverkade i att en båt i sjönöd utanför Baggerud fick hjälp. Vi följde uppdraget via VHF´en.
Livräddningsövningsuppgifterna var enkla att motivera när vi hade vhf kommunikationen i aktuellt skede.
Senare på dagen kommer uppgifter från Dalbosjön att en båt fastnat i ett nät och vågor trängt in via aktern i båten.
Vattnet fortsätter att strömma in i båten och Team Joker kallar på hjälp.
Tre båtar i närheten kommer till undsättning (en av dem gick kurs för mig 2007), alla 4 personerna blir upp-plockade ur vattnet innan båten SJUNKER!
De landsätts och rapporteras vara i gott skick fysiskt i alla fall.
Så kom ihåg:
1:a att ha rätt utrustning
2:a att veta hur den används
3:e träna och öva med den utrustningen du har
4:e låt alla i båten få information om vad som finns, och hur det funkar
5:e tänk efter före ifall du måste åka ut

Viktigast av allt!
Vem räddar dig i fall du hamnar överbord eller blir plötsligt sjuk?
Tack för gott sjömanskap Kestitalo, Röde Baron och Team Kluck!

No comments: