Friday, January 04, 2008

Fiskeåret 2007 "Brevefeske"


Bildkommentar:
Tarponstora klubbrekordet på stäm under en "idclinic", restaurangchefen på BlueMoonBar kom ner och gjorde oss sällskap.

Ett lite udda fiskeår känns det som så här vid en summering.
Har fått ganska mycket fisk men inga så där riktigt stora.
Kanske en liten baksmälla av 2006´s framgångar. Eller att man börjat nöja sig vid en viss nivå.
Lite farligt känns det i så fall, man måste ju kunna glädjas åt varje fångst för sig.
Ja ibland är det t.o.m. så att det är någon annans fångst man får glädjas åt.
Ett exempel är Petters nya Vänerrekord på lax 13 920 gram.
Jättekul att det var just han som fick den och på det sättet han delade upplevelsen med sin far.

Ett uttryck som på sätt och vis kan sammanfatta 2007 är bredvidfiske.
Jag har fiskat på exakt samma plats som andra som fångat riktigt stora fiskar.
Laffens 10.84, Tronds 9.5 kg, Ove 9.250 är några drillningar som jag sett från första parkett.
Ingen missundsamhet från min sida, tvärtimot, jag har ju varit på rätt plats.

Händelser jag kommer ihåg är bl.a vinsten i Gäddfestivalen på Fryken.
Tävlingens tredje största gädda fick vi i C&R klassen, extra kul att släppa tillbaka den firren.
Utforskat en ny gössjö, på första turen så dök det upp en båt till. Efter någon minut korsas våra roddvägar.
En fråga om hur det går innebär att vi upptäcker en gammal fiskepolare som kan sjön utan och innan.
Turen slutar på hans veranda med massa töl om förr.
Idfiske "clinic" med Labbe (som frisknat till efter en cancerbehandling) utanför Blue Moon Bar, när kocken började fiska med oss,
som till slut resulterade i nytt pb på sutare och ett klubbrekord på stäm.
Provturen med Rocaden i 25 m/s, åska, hagel, trassel på flätlinor, Då hugger det en lax på 7.2 kg som vi klarar!!!
Kan intyga att fisken inte prioriterades.

I "Big5" slapp jag fiska med muminsetet då jag inte vann tredje året på raken.
Grattis proteskungen till vinsten. En öring på 10.2 kg skramlade till rejält för honom.

No comments: