Tuesday, April 25, 2006

Koppla inte av!

Nu tyckte Annonssäljaren att det var hans tur att få komma med ut.
Han hade inte tillgång till bil så det bidde SAAB+520ST.
Hämtade AS kl 06:00, sovmorgon?
Blixtsnabba vid rampen som vanligt. Ville börja tidigt i och med att det var mycket varmare i vattnet nära land. Ut med grejorna. Ser att det är helt tomt vid Lakholmen men massor med båtar lite längre österut. Va bra tänkte jag. Ofiskat på bästa stället.
Då hör vi på vhf´en en som uppgivet suckar. -Tar inte den j-a isen slut någonstans.
Vadå? Har det drivit ut is från land?
Efter ett tag närmar vi oss Lakholmen, temperaturen sjunker från ca 4 grader till ner mot 2.
Va fasen, det ligger ju natt-is kvar på Vänern! Det tar ju inte slut på´t.
Vobblerna börjar studsa ovan ytan(på isen), uttrarna kör egna spår i isen. Detta fungerar ju inte.

Upp med alla grejor. Kör genom isen söderut. Väst rampen finns det större mellanrum, där vi ska samsas med många från Hällekistävlingen. Vi börjar med bara riggfiske. Efter ett tag blir mellanrummen större och uttrarna åker i igen.

Mellan två nät i en större isflaksspricka ploppar nedersta riggspöt ut. En för liten på flasher å löja. Ner igen å tillbaka. En godkänd 3.3 kg.
5 timmar öken efter det. När Ove Eriksson visar sig kommer det ytterligare 2 för små.
Hemfärd för att komma i tid till bowlingsfesten senare.
När trailern ska upp visar det sig att SAABens kopplingen har slutat fungera.
Vad göra? Jag, AS, SAAB, 520ST, Frun, bowlarna m.m. vill ju att vi kommer hem. Provar att lägga i växeln med motorn avstängd. Funkar. Provar att starta med växeln ettan i. Skuttande framåt, fungerar ju! Innåt centrum på ettans växel. Provar att växla med motor igång, men icke.
Vid 1:a rödljuset stänger jag av motorn och inväntar grönt. Startmotorskuttande tar jag mig vidare. Nästa rödljus, jippi grönt ljus när jag kommer fram. Nästa rödljus kommer från motorn!
Ettans växel och för högt varv = varmt, är inte hälsosamt för SAAB.
Stannar i en nerförsbacke. Stänger av. I med tvåan. Små grodorna, små grodorna är lustiga att se, start på SAAB å 520ST. Kör i 50 km/h ända hem på E18 med mitträcken och enfilspartier.
Bussar och lastbilar får min ursäkt. Väl hemma, snabbt byte till Skogsmulles dragbil å in med 520ST i båtskjulet.
Kommer 45 minuter försenad till bowlingen, men frun gjorde riktigt bra ifrån sig under min frånvaro. Vi slutar 8:a av 14 par. Bästa rookielaget dock. Jag är bara glad att jag kunde närvara.

No comments: