Monday, April 28, 2008

Öringsafari





Efter flera samtal med O i teamUPO, så hade vi kommit fram till att ett riktat fiske efter öring
skulle vara intressant i ett vatten som just nu anses "lättfiskat" för lax.
Området vi skulle fiska i är sällan besökt så här års då pelagisk laxtrolling är framgångsrikt på flera håll i närområdet.
Bättre att kolla en sådan här tanke när det ändå är bra fiske.
Tanken var att sydliga vindar trycker upp varmare ytvatten mot pålandsvinden och då skapar
varmare vattenmagasin även en bit ut i sjön.

Vi skulle köra med temperaturen i fokus samt hålla oss inom ett område som är rejält kuperat utan att vara för djupt.
Taktiken gällde öring i alla val. Öringmat (lite större löjor), öringsnurr (1 varv per sekund),
öringfärger (guld, grönt, svart och lila), öringmarker (ytan ner till bottenkontakt ca 10 meter) därför körde vi 8 löjor i ytan och endast 2 på riggarna.
Vid laxplatsen när vi kom ut var det 5.2 grader, ett guideteam hade redan fått laxar framför oss. Vi har massa rapporter från andra team som är med i Hällekistävlingen att jämföra med.
Ut med grejerna och styrning mot första grundområdet. Vi hittar efter ett tag 7.1 grader innanför ett skär.
När vi styr utåt mot ett kuperat område diskuterar vi vem som ska ta första hugget.
I min båt är det första fisken på ens egen sida, därefter har andra fiskaren alla spöna,
för att 3:e fisken tar man på sin egen sida igen.
Vi har precis gjort klart reglerna då det hugger på O´s ena ytspö. 6.8 grader är det just då.
Efter lite intrimning i hur man tar ombord fisk i min båt( olika i alla båtar) så kommer en öring in på 5.2 kg.
Taktiken verkar vara rätt.
Vinden har nu tilltagit upp mot 9-10 m/s, därför har vi tagit till lite i marginalen i avstånd till grundområdet.
Ett nytt hugg, min tur en vildlax på 5.5 kg ungefär. Fel art!

Tillbaka till grundområdet. Då säger jag att det är lite risk för gädda här också.
Hugg på O´s sida igen!
En gädda, ca 3 kg. C&R.
Min tur nu.
Vi kör över en djupränna som går mellan två grundområden.
Precis på kanten till nästa grundområde hugger det för första gången på min sida.
Riktigt tungt, stöter neråt, tjurar, styr åt ett håll hela tiden, så gör storöringen enligt mina erfarenheter.
Mycket riktigt kommer det till slut en märkt öring upp som i båten vägs till ca 7 kg.
( i land 6.8 kg).
Varsin öring, taktiken är rätt.

På resan tillbaka hugger det en gädda på O´s sida igen, ca 3 kg, C&R, på denna också.
På slutet närmar vi oss den platsen där vi vet att det fångats många laxar idag.
Då bestämmer vi att det är fortfarande öring som gäller så vi kör innåt mot land och rampen.
Vi måste tillslut börja plocka upp. När jag har mitt sista spö kvar hugger det.
En fisk som hoppar 3 ggr direkt när den är krokad. Den kör flera gånger i olika rusningar.
Vid båten tokrusar den ytterligare flera gånger. Tur att alla grejer redan är upptagna.
Öring på ca 4 kg.
Mycket nöjda åker vi hemåt och summerar att det inte är många team som fått varken fler fiskar eller tyngre fiskar.
Vår taktik fungerade, vi var totalt ensamma hela dagen, vi har fått ett antal waypoints till framtida fisken.
Vi har lärt oss mycket mer än om vi hade åkt ut till en av de punkterna det fångats lax på senaste dagarna.
Tack O för sällskapet och kunnandet!

Passapåfiske



Ibland dyker en dag upp där plötsligt bara väder, vind, jobb och andra saker faller på plats.
Hulda var på väg hem från motorbyte på västkusten, 2 splitt nya Penta 280 hkr sitter nu i aktern.
Jag skulle eventuellt vara delaktig i hemkörningen, så ledighet frigjordes.
På kvällen innan ser det ut som om jag inte behöver köra båten, snabbt omplanerat till fiske.
Drog iväg i lagom tid. I med alla grejerna vid 10-tiden. Ser Hulda komma söderifrån.
Då ringer C.M och frågar om jag kan tänka mig att köra i kväll istället,
-Jo, det går bra!
Räknar snabbt ut att fisket måste avslutas 13:00 för att jag ska hinna.
Alarmet ställs på 13:00.
Klockan 12:35 tjuter yttersta planerbordsspöt på högfrekvent alarmerande sätt.
Långrusning medans spöt bockar rejält. Inser att denna firre är rejäl, så de två spöna innanför plockas in,
samt att uttern matas snabbt in i båten. Efter ca 15 minuter börjar fisken närma sig båten.
Den har inte visat sig ännu. Riggarna och spöna måste upp. Nu slår alarmet igång. Märker det knappt.
Efter ca 5 varv i storbåge med båten lyckas jag till slut att håva en 7+ vildlax.
Ner med den i vattnet för återutsättning, när den försöker simma ur händerna till slut så försvinner den neråt.
3 spön kvar, snabbt upp med dem, därefter hemåt.
Huldakörning på kvällen. Kunde köra en motor endast framåt, då växeln krånglade lite.
Massa svängar i höger varv blev det.

Tuesday, April 15, 2008

Övning, kunskap, beteende och träning är viktigt!







Alla mina timmar spenderade på sjön genom åren har gett mig erfarenheter och kunnande om vad som kan hända och tyvärr ibland faktiskt händer.
Så när sjöräddningsstationen Karlstad/Hammarö startade upp kom en förfrågan till mig från Christer Magnusson som var den som drog i gång stationen, ifall jag kunde tänka mig att vara delaktig i sjöräddningen.
Betänketiden var inte så lång. Alltid intressant att lära sig nya saker.
Under mina 5 första år så fick jag köra stridsbåt 90, åka svävare, hålla föredrag, gå ABC kurser, bekanta mig med massa ny teknik, lära känna flera intressanta personer med mycket kunskaper av skiftande karaktär. Seglare, dykare, ambulanspersonal, brandmän, (Perra Olsson tränare i FBK, Skellefteå), historiker, fiskare och många fler. Har lärt mig mycket om mig själv.
Att navigera i novembermörker när elströmmen lägger av, kräver sin uppgift.
Att hantera folk i chock är en annan upplevelse som fastnat på näthinnan.
Turligt nog har jag inte själv sett de värsta exemplen på olyckor som sjöräddningen är inblandad i.
Även om jag tror att jag skulle hantera det, så slipper jag gärna.
Senaste åren har jag instruerat i praktisk sjöräddning/livräddning genom Christers företag.
Förra året var det några fiskeguider som var deltagare. I år genomförde vi ännu en kurs just nu i helgen 12-13/4.
Deltagare på kursen var ombord på sjöräddningsbåten Hammarö, när larmet gick. De blev ilandsatta och båtens besättning medverkade i att en båt i sjönöd utanför Baggerud fick hjälp. Vi följde uppdraget via VHF´en.
Livräddningsövningsuppgifterna var enkla att motivera när vi hade vhf kommunikationen i aktuellt skede.
Senare på dagen kommer uppgifter från Dalbosjön att en båt fastnat i ett nät och vågor trängt in via aktern i båten.
Vattnet fortsätter att strömma in i båten och Team Joker kallar på hjälp.
Tre båtar i närheten kommer till undsättning (en av dem gick kurs för mig 2007), alla 4 personerna blir upp-plockade ur vattnet innan båten SJUNKER!
De landsätts och rapporteras vara i gott skick fysiskt i alla fall.
Så kom ihåg:
1:a att ha rätt utrustning
2:a att veta hur den används
3:e träna och öva med den utrustningen du har
4:e låt alla i båten få information om vad som finns, och hur det funkar
5:e tänk efter före ifall du måste åka ut

Viktigast av allt!
Vem räddar dig i fall du hamnar överbord eller blir plötsligt sjuk?
Tack för gott sjömanskap Kestitalo, Röde Baron och Team Kluck!